CYFROPOL

język polski przed maturą

KSIĄŻKI OTWIERAJĄ W MAGICZNY SPOSÓB PRZESZŁOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ, SĄ PO STRONIE ŻYCIA, NAWET JEŚLI OPISUJĄ ŚMIERĆ. OTWIERAJĄ OCZY KU PRAWDZIE, CHOCIAŻ BARDZO INTENSYWNIE PRZYGLĄDAJĄ SIĘ KŁAMSTWU.  A SŁOWA - TO WODA ŻYCIA, W KTÓREJ JESTEŚMY ZANURZENI I Z KTÓREJ PIJEMY - CIĄGLE NIENASYCENI.

                                                                                                                                                                                                          

Kontakt:

polonista@cyfropol.eu

Polityka prywatności

Stanisław Wyspiański, Wesele - wymagania

1. Bardzo istotną kwestią jest wiedza, kto jest kim w "Weselu" - wskazywanie pierwowzorów bohaterów oraz odniesień historycznych w przypadku osób dramatu (postaci fantastyczno-symbolicznych).

 

2. Praca klasowa wymaga znajomości problematyki utworu, ale przede wszystkim umiejętności interpretacji podanych fragmentów w kontekście tematu. W związku z tym należy postawić tezę,  a następnie ją uzasadnić poprzez wnioski z analizy fragmentów.

 

3. Kluczowym tematem jest obraz chłopstwa i inteligencji. Ale należy zwrócić uwagę na to, czy mamy rekonstruować obraz zaprezentowany w kontekście całego utworu jako pewną w miarę obiektywną prawdę o chłopstwie i inteligencji, czy też mamy pisać o tym, w jaki sposób chłopstwo postrzega inteligencję, i na odwrót. Z polecenia zawsze wynika, na czym polega zadanie.

 

4. Ważne jest, aby umieć dostrzec, w jaki sposób jedna grupa społeczna postrzega drugą, ale też, jak np. chłopstwo patrzy na siebie, a inteligencja na siebie.

 

5. Nie da się napisać mądrej pracy bez uwzględnienia znaczeń przedmiotów symbolicznych.

 

6. Jeśli komuś zależy na wyższej ocenie, musi dokonać analizy środków artystycznych i określić ich funkcje.

 

7. Ważne są konteksty (historyczny, psychologiczny, społeczny, literacki itd.).

Stanisław Wyspiański - strona wyjściowa

Stanisław Wyspiański Wesele