CYFROPOL

język polski przed maturą

KSIĄŻKI OTWIERAJĄ W MAGICZNY SPOSÓB PRZESZŁOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ, SĄ PO STRONIE ŻYCIA, NAWET JEŚLI OPISUJĄ ŚMIERĆ. OTWIERAJĄ OCZY KU PRAWDZIE, CHOCIAŻ BARDZO INTENSYWNIE PRZYGLĄDAJĄ SIĘ KŁAMSTWU.  A SŁOWA - TO WODA ŻYCIA, W KTÓREJ JESTEŚMY ZANURZENI I Z KTÓREJ PIJEMY - CIĄGLE NIENASYCENI.

                                                                                                                                                                                

Co czytać?

LITERATURA POLSKA

I OBCA

Przed maturą!

JĘZYK POLSKI

Nasz język

NAUKA O JĘZYKU

Pomysły na lekcje ...

JĘZYK POLSKI

Robert J. Schoenberg, Al Capone

   Historia pełna jest barwnych postaci, dynamicznych charakterów, ich szokujących występków. Zupełnie podobnie rzecz się ma w przestrzeni literatury.

 

     Al Capone to postać tego rodzaju, że jej istnienie w świadomości następnych pokoleń zatarło granicę między historią a literaturą, filmem czy w ogóle kulturą, gdyż ów gangster włoski, zamieszkały w Chicago, stał się pewnego rodzaju uniwersalnym symbolem, fascynującą legendą i tym, co się w ostatnim czasie zwykło określać mianem ikony popkultury.

 

     Co zatem spowodowało, że w przestrzeni kultury masowej pojawiła się owa fascynacja przestępcą? Jakie cechy jego osobowości i które elementy biografii przyciągnęły uwagę mas?

 

     Robert J. Schoenberg udziela na te pytania precyzyjnej i barwnej odpowiedzi, pokazując zarazem cechy typowe ludzi tego rodzaju: fizyczną siłę, poczucie wyższości (rozdmuchane ego), brak hamulców, które powściągnęłyby odruch zabijania. Ale przy tym wszystkim odsłania autor mechanizmy rządzące światem polityki i biznesu w czasach prohibicji, cofając się czasami o dziesięciolecia lub stulecia, by przypomnieć początki funkcjonowania społeczeństwa np. w Chicago. Historia człowieka pokazana jest więc w szerszej perspektywie, jako efekt pewnych przemian społecznych i mentalnych, zmian w systemie wartości i stylu życia.

 

     Ameryka lubi takie historie, jak właśnie ta: o synu szwaczki i fryzjera, którzy opuścili Neapol w poszukiwaniu lepszego życia czy po prostu chleba. A ich syn staje się kimś wielkim. Nieważne, że był wielkim przestępcą - epitet jest tu ważniejszy.