CYFROPOL

język polski przed maturą

KSIĄŻKI OTWIERAJĄ W MAGICZNY SPOSÓB PRZESZŁOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ, SĄ PO STRONIE ŻYCIA, NAWET JEŚLI OPISUJĄ ŚMIERĆ. OTWIERAJĄ OCZY KU PRAWDZIE, CHOCIAŻ BARDZO INTENSYWNIE PRZYGLĄDAJĄ SIĘ KŁAMSTWU.  A SŁOWA - TO WODA ŻYCIA, W KTÓREJ JESTEŚMY ZANURZENI I Z KTÓREJ PIJEMY - CIĄGLE NIENASYCENI.

                                                                                                                                                                                

Co czytać?

LITERATURA POLSKA

I OBCA

Przed maturą!

JĘZYK POLSKI

Nasz język

NAUKA O JĘZYKU

Pomysły na lekcje ...

JĘZYK POLSKI

Adam Asnyk, Daremne żale - propozycje metodyczne

DLA UCZNIÓW

DLA NAUCZYCIELI

Biografia autora

Biografia autora

Daremne żale - scenariusz lekcji

Interpretacja wiersza Daremne żale

Daremne żale - próżny trud,

Bezsilne złorzeczenia!

Przeżytych kształtów żaden cud

Nie wróci do istnienia.

 

Świat wam nie odda, idąc wstecz,

Znikomych mar szeregu -

Nie zdoła ogień ani miecz

Powstrzymać myśli w biegu.

 

Trzeba z żywymi naprzód iść,

Po życie sięgać nowe...

A nie w uwiędłych laurów liść

Z uporem stroić głowę.

 

Wy nie cofniecie życia fal!

Nic skargi nie pomogą -

Bezsilne gniewy, próżny żal!

Świat pójdzie swoją drogą.

 

                                  1877

     Zaistnienie wiersza Daremne żale na lekcji

    

      Każdy polonista zdaje sobie sprawę, jak ważną kwestią jest sposób zaistnienia wiersza na lekcji. Możliwości jest oczywiście kilka:

- czyta nauczyciel,

- czyta zdolny uczeń,

- korzystamy z nagrania (jeśli mamy),

- lektura cicha.

 

     Którąkolwiek opcję wybierzemy, musimy pamiętać, że prezentacja tekstu powinna być na maksymalnie wysokim poziomie, bo od tego bardzo wiele zależy.

 

Uczniowie określają strategię interpretacyjną

 

Praca w grupach w następującym układzie:

Gr. 1 – jury (dwu- lub trzyosobowe)

Grupy trzy- lub czteroosobowe.

 

Grupy przygotowują interpretację wg własnego pomysłu.

 

Jury ocenia wystąpienia w skali 1-10, biorąc pod uwagę następujące kryteria:

- merytoryczność,

- zróżnicowanie (np. elementy koła interpretacji, słowa-klucze, wnioski z burzy mózgów itp.),

- oryginalność (chodzi o pomysły na prezentację, sposób zaistnienia samego tekstu, dynamikę wystąpienia itp.).